کد مطلب:285231 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:269

دعا برای تعجیل فرج
با توجه به نقش و جایگاه مهمی كه دعا در تفكر اسلامی دارد، اگر دعا با شرایط لازم انجام گیرد همچون سایر علل و عوامل موثر در نظام هستی، می تواند در امور تكوینی تغییر ایجاد نماید. در بخشی از روایات پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله و ائمه اطهارعلیهم السلام توصیه شده است كه برای فرج امام زمان علیه السلام زیاد دعا كنید و از خود حضرت بقیة الله (عج) نقل شده است كه آن حضرت فرمودند: «اكثروا الدعا بتعجیل الفرج فان ذلك فرجكم » [1] برای تعجیل در فرج و ظهور، زیاد دعا كنید چرا كه این كار موجب فرج و خوشحالی شماست.

بنابراین، از دیگر تكالیف عاشقان امام زمان (عج) درخواست تعجیل فرج آن حضرت است. البته، توجه به این نكته نیز ضروری است كه اولا، دعا زمانی به مرحله اجابت می رسد كه دعا كننده شرایطی را در خود ایجاد نموده باشد كه دعای او شرایط استجابت را داشته باشد. ثانیا، باید توجه داشت كه دعا هرگز جای عمل به وظایف دیگر را نمی گیرد بلكه دعا در صورتی مفید است كه همراه با عمل به سایر تكالیف دینی باشد.

علاوه بر موارد فوق، پایداری در راه ولایت اهل بیت علیهم السلام، استقامت در برابر مشكلات و نارسایی ها، كمك و مساعدت به همنوعان، تحصیل علم و به دست آوردن تخصص های لازم، احیاء شعائر اسلامی و پاسداری از ارزش های اصیل و... از جمله مسائلی هستند كه اهتمام به آنها سعادت و سلامت جامعه، به ویژه نسل جوان را تضمین می كند.


[1] كمال الدين، ج 2، ص 485.